Bek chce povinnou výuku angličtiny od 1. třídy ZŠ a od 6. třídy druhý cizí jazyk.
Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) bude v souvislosti s revizí vzdělávacího programu pro základní školy mimo jiné prosazovat, aby se žáci minimálně od první třídy povinně učili anglicky a od šesté třídy měli povinně druhý cizí jazyk jako němčinu, francouzštinu nebo španělštinu. Při revizi vzdělávacích programů pro střední školy pak chce zajistit, aby na všech školách byla odpovídající nabídka druhých cizích jazyků. Bek to uvedl na síti X.
Pro naše školáky je znalost cizích jazyků obrovskou výhodou v dalším profesním i osobním životě. V mnoha evropských zemích začínají děti s jazyky dříve a požadovaná úroveň jazykové kompetence je vyšší. Při finalizaci revize vzdělávacího programu pro základní školy budu proto prosazovat toto:
1. Angličtina povinná od 1. třídy, možná již od posledního roku mateřské školy.
2. Druhý jazyk povinný od 6. třídy, školy by musely nabízet alespoň jeden z výběru němčina, francouzština a španělština.
3. Zvýšení požadované úrovně v 9. třídě u angličtiny z A2 na B1.
4. Při revizi vzdělávacích programů pro střední školy zajistit odpovídající nabídku druhých cizích jazyků na všech školách.
5. Zvýšení požadované úrovně znalosti cizího jazyka u maturity na B2.
V současnosti je výuka prvního cizího jazyka povinná od třetí třídy a druhého cizího jazyka nejpozději od osmé třídy.
“Pro naše školáky je znalost cizích jazyků obrovskou výhodou v dalším profesním i osobním životě. V mnoha evropských zemích začínají děti s jazyky dříve a požadovaná úroveň jazykové kompetence je vyšší,” odůvodnil ministr svůj záměr změny.
Vedle snahy o prosazení anglického jazyka od první třídy, případně od posledního roku mateřské školy, a druhého cizího jazyka od šesté třídy, kdy by školy musely nabízet aspoň jeden z výběru němčina, francouzština a španělština, Bek uvedl také zvýšení požadované úrovně znalosti cizích jazyků. Konkrétně u žáků devátých tříd by se podle něj měla zvýšit úroveň angličtiny z A2 na B1 a u středoškoláků by měla požadovaná znalost cizího jazyka u maturitní zkoušky stoupnout na B2.
Podle dřívějších informací Beka by změny rámcových vzdělávacích programů, na kterých pracuje jeho úřad, měly být hotové na konci letošního roku. Jako argument pro jejich provedení by podle něj měly sloužit i výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání, které považuje za alarmující. “Revize před 20 lety se života řady škol prakticky nedotkla. Musím naplnění vzdělávacích cílů navázat na finanční toky a motivaci,” uvedl ministr v červnu.
V souvislosti s revizí vzdělávacích programů se řeší i otázka zachování povinnosti dalšího cizího jazyka na základních školách, přičemž ministr před časem řekl, ještě není rozhodnuto, zda zůstane další cizí jazyk povinný. Někteří učitelé cizích jazyků, zástupci Francouzsko-české obchodní komory, Česko-německé obchodní a průmyslové komory či některých pedagogických fakult mu v reakci na to na jaře poslali otevřený dopis, ve kterém vyjádřili svůj nesouhlas s tím, jak se má o tom, zda další cizí jazyk zůstane povinným předmětem, rozhodovat. Povinnost dalšího cizího jazyka v základních školách chtějí zachovat.
Rámcové vzdělávací programy (RVP) na rozdíl od dřívějších osnov od roku 2005 neurčují, co se má učit v jednotlivých ročnících, ale popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Školy podle RVP vytvářejí vlastní učební plány, které se tak od sebe mohou lišit. Změny ve vzdělávání slíbila vláda v programovém prohlášení. O potřebě revize současných RVP se mluví zhruba od roku 2016.
Zdroj: ČTK